Suomalaisia nykynäytelmiä on uusi kotimainen kirjasarja, jossa julkaistaan kiinnostavia ja puhuttelevia näytelmiä. Sarja asettaa etusijalle uudet, kantaesittävät näytelmät, mutta helmiä etsitään myös 1980-luvulta lähtien. Julkaistavan näytelmän kriteerinä on luettavuus, jotta kokemus olisi lukijalle vaivaton. Kaikki näytelmät julkaistaan myös e-kirjoina. Kustantajana toimii helsinkiläinen pienkustantamo Noxboox, jonka ohjaksissa toimii käsikirjoittajana ja dramaturgina tunnetuksi tullut Harri Virtanen. Virtanen on itse kirjoittanut yli 20 näytelmää ja toiminut Teatterikorkeakoulun professorina. Sarja yhdistää hänen teatterintuntemuksensa sekä osaamisensa kustannusalalta.
– Katson suomalaista näytelmäkirjallisuutta kohta 30 vuoden perspektiivillä. Aivan mahdottomilta tuntuvista taloudellisista ja henkisistä olosuhteista johtuen kirjailijoille ei synny pitkiä uria ja ammattilaisuutta – he lopettavat. Näytelmien julkaiseminen lisää niiden arvostusta ja laadukasta keskustelua. Viitteenä voidaan käyttää paitsi kadonnutta esitystä, myös olemassaolevaa kirjaa. Se lisää näytelmäkirjallisuuden tradition ymmärrystä, Virtanen pohtii.
– Näytelmäteksti on kaunokirjallisuutta eikä vain esityksen käsikirjoitus. Se elää esitystensä ulkopuolellakin.
Sarjan ensimmäinen teos, vuonna 1969 syntyneen kirjailijan ja teatteriohjaajan Pasi Lampelan Kenraali ja Casanova, julkaistiin ensi-ilta päivänä. Sen kantaesitys oli Helsingin Kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä 31.8.2016. Tarinassa maineikas vanha seikkailija Casanova esittelee legendaarinen suomalaisen kenraali Sprengtportenin vallankumousta paenneelle ranskalaiselle markiisittarelle. Tästä saa alkunsa rakkaustarina, joka pakottaa kaikki kolme päähenkilöä vastakkain toistensa, itsensä ja omien valintojensa kanssa.
– Olen todella ylpeä saadessani aloittaa Suomalaisia nykynäytelmiä -sarjan. Noxboox tekee sarjalla kulttuuriteon. Olemme viime vuosina saaneet todistaa kansainvälisestikin poikkeuksellista uuden draaman menestystarinaa, ja on erittäin tärkeää että tekstit ovat saatavilla myös kirjojen muodossa. Tanskassa on viime aikoina panostettu elokuva- ja tv-tuotantoihin ja ne menestyvät maailmalla. Suomessa sama voisi tapahtua näytelmien ja teatterin kohdalla, Lampela kertoo.
– Englantilaiseen draamaan panostaminen alkoi 1950-luvulla, meillä se ei ole edes alkanut. Englannissa trendi on ollut alusta lähtien new writing eli uudet tekstit. Yhdysvalloissa taas syntyi re-writing, uudelleen kirjoittaminen, ja kaikenlainen bisnes sen ympärille niin teatterissa kuin elokuvissakin. Minusta new writing on kiinnostavampi, Virtanen jatkaa.
– Teatteri on kollektiivinen taidemuoto, se haistaa yhteiskunnallista muutosta ja voi toimia uusien, yhteisöllisten arvojen etujoukoissa. Suomalainen draama ansaitsee tämän.
Seuraava julkaistava näytelmä on kotimaisessa mediassa paljon näkyvyyttä saanut Juha Jokelan Sumu, jonka ensi-ilta oli 14.9.2016 Suomen Kansallisteatterissa. Sumu on komedia, joka Suomen Kansallisteatterin ohjelmaa lainaten “yhdistelee liike-elämän, tieteen, politiikan ja moraalin kuvioita älykkäästi, vauhdikkaasti ja hykerryttävän hauskasti”.
Katso koko tiedote Suomalaisia nykynäytelmiä epress